Detta är information från Telenor

”Vi vill möjliggöra en smartare vardag för våra kunder”

Under det senaste året har det pågått en enorm förändringsresa på Telenor.
Ett arbete som inte bara förändrar hur man jobbar på företaget utan även hur man kommunicerar med kunderna och tar fram mer relevanta tjänster.
– Det är en spännande resa som pågår just nu. Inte minst för oss på företaget där vi går från att ha jobbat enligt vattenfallsmodellen till att jobba agilt, säger Ulrica Holmgren, IT.

På Telenor är man just nu uppe i en transformeringsresa. Men för att klara det målet krävs det förändring – inte bara i hur man kommunicerar med kunderna utan även i hur man arbetar på företaget.

Från vattenfallsmodellen till att jobba agilt

Hela IT-avdelningen på Telenor har under det senaste året gått från att jobba enligt vattenfallsmodellen till att gå över till ett agilt arbetssätt. Men det är inte bara IT-avdelningen som har förändrat sitt arbetssätt radikalt: alla avdelningar på företaget jobbar tätare ihop och närmare affären, förklarar Ulrica Holmgren, CIO.
– För medarbetarna är det en stor förändring, det är ett helt nytt sätt att arbeta. Tidigare fick utvecklaren en beställning och skulle göra sitt jobb. Nu jobbar alla ihop för den gemensamma leveransen. Vi har dragit mer nytta av våra anställdas enorma kompetens och vi jobbar tätare ihop i hela affären, säger Ulrica.
Men stora förändringar sker inte över en natt. Även om de flesta är mycket positiva till förändringsprocessen så är det just en process och då finns det, enligt Ulrica, också en hel del frustration innan allt är på plats.
– Det är klart att det ibland blir rörigt och att vi tar flera steg framåt men ibland också bakåt. Då och då måste man stanna upp och se om vi tar rätt väg. Ibland är förändringarna så stora att det är lite som att operera ett hjärta medan patienten fortfarande springer, säger hon.
I dag jobbar cirka 200 personer på IT-avdelningen på Telenor. En del av dem är outsourcad arbetskraft i Sverige och en del sitter på deras outsourcade IT-partner i Indien.
– Det har såklart varit en stor utmaning att jobba agilt med en partner men vi har fått det att fungera bra, säger Ulrica och fortsätter:
– Nu ser vi framemot att växa mer och få en större andel anställda. Det är en ständig förändringsresa att jobba på ett telecom-bolag och det är också det som lockar många att följa med på resan och leda utvecklingen.

”Bra möjligheter att göra karriär”

Precis som många av Telenors anställda har Ulrica Holmgren en lång karriär på företaget. Hon började på Glocalnet för 10 år sedan och har sedan varit med när företaget blev uppköpt av Bredbandsbolaget som sedan gick upp i Telenor.
– Så ser det ut för många av oss anställda. Telenor har växt enormt tack vare flera uppköp och det har alltid funnits bra möjligheter att göra karriär på företaget, säger Ulrica.
Att många anställda har jobbat i många år på Telenor och kunnat byta både avdelning och tjänst är något som Hanna Benjaminsson är väl insatt i. Hanna jobbar med Talent Acquisition på Telenor och har ansvaret för talangförsörjningen på företaget.
– Vi har många anställda som varit nöjda medarbetare i flera år och som kunnat göra en karriär inom företaget. Eftersom vi är ett globalt företag finns det dessutom många möjligheter för den som vill jobba utomlands under några år, säger hon.
Hannas roll på företaget är relativt ny och har bara funnits i drygt ett år. Tidigare jobbade ledarna för varje avdelning själva med rekryteringen men det har nu centraliserats och Hanna jobbar dedikerat med att hitta nya talanger till företaget.
– Väldigt enkelt förklarat kan man säga att jag ansvarar för att identifiera vilka talanger vi vill nå ut till och hur vi ska nå dem. Sedan handlar det såklart även om att behålla talangerna inom företaget. Vår strategi i dag handlar inte bara om att fylla hål när det saknas personer utan också att säkra framtidens kompetens, säger Hanna.

”Vill möjliggöra en smartare vardag för våra kunder”

Vi behöver jobba hårt för att bli en större del av våra kunders digitala liv – att göra det enklare, smidigare och bättre tillsammans med våra kunder, bland annat genom att vara drivande  i utvecklingen av tjänster och erbjudanden.
– För det behöver vi rätt kompetens på rätt plats. Mitt jobb i den processen är att hitta talangerna som kan hjälpa oss på vår resa mot målet, säger Hanna.
Hur ser drömkriterierna ut för personerna du letar efter?
– Vi ser gärna att man har genuint intresse för den digitala utvecklingen samt att man tycker att den förändringsresan vi är på är spännande. Sen får det gärna vara människor som ifrågasätter och kommer med nya infallsvinklar och utmanar oss, säger hon.
Just nu letar Telenor efter en mängd nya medarbetare till sin IT-avdelning. Såväl seniora som mer juniora medarbetare behövs. Att vara ganska ny i branschen är nämligen inget man ser som negativt på Telenor.
– Juniora nyutbildade talanger kommer med mycket spännande idéer och kommer med en massa färska nyheter från sina utbildningar, vilket ofta ger oss nya perspektiv! Mångfalden i arbetsgrupperna är mycket viktigt för oss: idag är till exempel fördelningen av kvinnor och män som jobbar på IT-avdelningen i princip 50/50, och att också ha en bra mix av nyutbildade och seniora-medarbetare är något vi ser som mycket positivt. Det är inte bara vi som företag som ska forma nya medarbetare, våra medarbetare ska också forma oss som företag på resan framåt.