På Telenor har man det senaste året påbörjat en transformeringsresa som bland annat innebär att man omorganiserat och slagit ihop flera olika avdelningar för att jobba tätare och mer sammansvetsat som agila-team.
– Fördelen är att vi har bättre odds för att göra rätt saker i rätt tid och vi får bättre förutsättning att leverera det som är bäst för kunden, säger Ingela Guldstrand, IT Digital på Telenor.
För ett år sedan omorganiserade Telenor hela sin IT-avdelning. Ur den omorganisationen föddes avdelningen IT Digital, som bland annat ansvarar för all utveckling av webb, appar och mellanlager som api:er.
– Vi jobbade fragmentariskt med konsumentdelar och b2b men genom denna sammanslagning kunde vi tydligt ta fram en strategi på var vi är på väg men också hitta synergier och en massa fördelar genom att skapa insikter mellan dessa områden, säger Ingela Guldstrand.
Fyller på med ”digitala frontrunners”
Under det senaste året har man gjort omvälvande förändringar men resan har bara börjat.
Ingela Guldstrand berättar att Telenor har tagit de första stegen mot moderna sätt att jobba, moderna plattformar och moderna tjänster men att det finns mycket kvar att göra.
– Vi kommer fortsätta att se över hur vi är organiserade. En stor del den närmsta tiden kommer handla om att fylla på med digitala frontrunners, de nya hjältar som ska driva vår utvecklingsresa framåt. Att bygga upp vår egen kompetens inom det digitala området är kanske den viktigaste byggstenen i arbetet framöver. Idag är mycket av vår kompetens outsourcad men det är något vi jobbar aktivt på att förändra, säger hon och fortsätter:
– En annan del vi fortsätter att jobba på är att komma ännu närmre affärssidan. Vi jobbar redan agilt och tätt med affärssidan men på vägen framåt ser jag ett ännu tätare samarbete.
Vad är fördelarna med att arbeta på det sättet?
– Vi blir mycket bättre för kunden. Vi får en tydligare feedback mellan kundinsikt och utveckling och får därför också bättre förutsättningar att leverera det som är bäst för kunden.
Sök någon av Telenors utannonserade tjänster här:
Ska rekrytera 20-40 medarbetare
Under det kommande året siktar Telenors IT-avdelning på att rekrytera mellan 20-40 personer. Framförallt handlar det om att stärka APP- samt frontend-utvecklingen men även om andra roller som behövs för att en IT-avdelning ska fungera smidigt.
Den stora delen av tjänsterna som tillsätts ska ersätta tjänster som man idag hyr in av konsulter. Att just stärka upp den egna kompetensen inom bolaget ser Ingela Guldstrand som en mycket viktig del på resan framåt.
– Alla våra konkurrenter är ganska lika oss när det gäller tjänster och vad vi kan erbjuda kunder. För att nå våra mål måste vi satsa stenhårt på att verkligen få våra kunder att tycka att vi underlättar deras vardag. För att vinna den kampen är det helt avgörande att man bygger upp bra team och satsar på dem. Därför är det viktigt att börja hos sig själv, att våra medarbetare kan utvecklas och utveckla sin kreativitet för att möta kundens behov. En del som Telenor varit duktiga på i många år, och som jag ser som viktigt även framåt, är att vi värnar om mångfalden i våra team. Inte bara när det gäller kompetens utan att vi har en bra mix av både olika bakgrund, ålder och kön i våra team. Det blir en så mycket mer spännande och kreativ miljö när flera olika tankesätt finns representerade.
Som en del av den agila transformationen, har man på Telenors IT-avdelning ett mantra som man följer, ”Love Monday’s”
– Det innebär att vi jobbar för att alla inför helgen ska längta tillbaka till jobbet på måndagen.
Funkar det då?
– Haha, ja vi kommer närmre och närmre. Jag brinner själv oerhört för mitt jobb och den förändring vi håller på att gå igenom. Jag underdriver inte när jag säger att jag ibland på kvällarna längtar efter att gå och sova bara för att få vakna upp till en ny arbetsdag, skrattar Ingela.
Miljön viktig
En annan aspekt av resan framåt som Ingela ser som mycket viktig på avdelningen är att man också tittar på den fysiska arbetsplatsen där avdelningen jobbar.
– Vi håller just nu på att titta på vilka förutsättningar som krävs, allt från hur man sitter i teamen till vilka hjälpmedel och program man behöver för att få utlopp för kreativiteten på bästa sätt och förenkla tillvaron för våra digitala hjältar. Där kan det också handla om så enkla saker som att underlätta krångliga administrativa processer så att medarbetarna kan fokusera på det de gör bäst. Att sopa bort hinder på vägen helt enkelt, säger Ingela.
Under åren som kommer ser hon också hur det agila arbetssättet kommer att nå en ny nivå.
– Inom IT Digital har vi jobbat i agila team ganska länge men vi tar det till en ny nivå där man jobbar ännu tätare. Jag har tidigare varit med om liknande resor på andra avdelningar och det är något otroligt häftigt när man får en fungerande agil verksamhet. Att få jobba med det och se den totala tillfredsställelsen och det flow som uppstår är verkligen superhäftigt och något jag brinner för att se över hela vår arbetsplats, avslutar Ingela Guldstrand.
Vill du också stå i främsta ledet på resan mot framtidens digitala funktioner och tjänster och förenkla livet för hundratusentals kunder?
Då ska du inte missa chansen att söka någon av de utannonserade tjänsterna på Telenor!